SAMOCHODY PRZYSZŁOŚCI versus BEZPIECZEŃSTWO NA DROGACH

SAMOCHODY PRZYSZŁOŚCI versus BEZPIECZEŃSTWO NA DROGACH

SAMOCHODY PRZYSZŁOŚCI versus BEZPIECZEŃSTWO NA DROGACH

Unia Europejska chce bezpieczniejszych samochodów. Od maja 2022 roku wszystkie samochody silnikowe (w tym również autobusy i ciężarówki) będą obowiązkowo wyposażone w następujące elementy bezpieczeństwa:

  • ISA/ ISL – inteligentne dostosowanie prędkości,
  • ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon,
  • system monitorujący senność i uwagę kierowcy,
  • systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy,
  • awaryjne sygnały stopu,
  • system wykrywania obiektów podczas cofania,
  • kamera – rejestratory danych na temat zdarzeń,
  • system monitorowania ciśnienia w oponach.

Ponadto samochody osobowe i dostawcze będą musiały mieć zamontowane takie systemy bezpieczeństwa jak: systemy hamowania awaryjnego i system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Nowe przepisy mają również wprowadzić zmiany w testach ogumienia i samochodów. Auta mają być dokładniej oceniane ze względu na to, jak duże zagrożenie stanowią dla pieszych w razie potrącenia. Celem unijnych regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach z naciskiem nie tylko na kierowcę i pasażerów podróżujących pojazdem, ale i niechronionych uczestników ruchu, takich jak rowerzyści i piesi.

Według KE zaproponowane przepisy pozwolą zrealizować tzw. Wizję Zero, czyli plan ograniczenia do 2050 r. niemal do zera liczby ofiar śmiertelnych oraz osób poszkodowanych w wypadkach drogowych.

Top